Vrijwilligersenquête 2025

Resultaten vrijwilligersenquête Accolage 2025

Deze vragenlijst werd opgesteld in samenwerking met Bras dessus Bras dessous en werd gefinancieerd door De Warmste Week.

Tijdens de zomer van 2025 organiseerde Accolage een tevredenheidsenquête bij alle vrijwilligers. De vragenlijst was beschikbaar in het Nederlands en Frans en liep van 17 juni tot 31 juli.  

  • 61 vrijwilligers vulden de enquête in (16% van het totaal van 374).
  • 99% vulde de enquête online in.
  • 30% in het Nederlands en 70% in het Frans
  • 72% wil op de hoogte blijven van de resultaten en opvolging.

Wie zijn onze vrijwilligers?

  • Geslacht: 70% vrouw – 30% man.
  • Leeftijd: brede spreiding, van jongeren (17 jaar) tot 90+.
  • Situatie: gepensioneerd (52%), aan het werk (30%), op zoek naar werk (5%), tijdelijk zonder werk (8%), student (5%)
  • Woonplaats: vooral in Brussel-Noord (NOH 21%, Jette 13%, Brussel-stad 16%, Ixelles 11%, Molenbeek 8%). Enkele uit de randgemeenten.
  • Herkomst: 39 België – 9 Marokko – 7 Burundi – 6 andere landen.
  • Type engagement: 72% doet één type vrijwilligerswerk – 28% combineert verschillende vormen. 3 respondenten waren nog niet gestart met vrijwilligerswerk.

Gemiddelde tijd doorgebracht per week aan het vrijiwlligerswerk  
20,8% — Minder dan 1 uur
25% — 1 uur
33,3% — 2 uur
10,4% — 3 uur
8,3% — 4 uur
2,1% — Meer dan 4 uur
2,1% — Elke dag

Het begin – Hoe en waarom worden mensen vrijwilliger?

Hoe leren ze Accolage kennen?
  • Informeel mond-tot-mondcircuit: veruit de belangrijkste instroombron.
  • Andere kanalen (website, sociale media, flyers, Hoplr, Give a Day): kleiner maar vergelijkbaar aandeel.
  • Via partners of evenementen: enkele vermeldingen.

Belangrijkste motivaties:
  • Zich nuttig voelen: 80%+ bij alle leeftijdsgroepen.
  • Nieuwe mensen ontmoeten en gezelligheid: sterk bij 40+, 50+ en 60+.
  • Contact met ouderen: belangrijk maar pas 5de in de rangorde.
  • Nieuwe competenties leren en zingeving: vooral bij jongere vrijwilligers.

33,3% — Me nuttig voelen, helpen
15% — Gezelligheid vinden
13,6% — Andere mensen ontmoeten
10,9% — Zin vinden
10,2% — Contact hebben met ouderen
7,5% — Me verbonden voelen met Accolage
6,1% — Nieuwe vaardigheden verwerven
3,4% — Me bezig voelen

Infosessies:
  • 67% volgde geen infosessie.
  • 22% van de nieuwe vrijwilligers (≤ 1 jaar actief) nam deel.
  • Bij de deelnemers vond 75% dat de sessie volledig of grotendeels voldeed aan de verwachtingen. Voor 15% voldeed ze gedeeltelijk en voor 10% voldeed ze onvoldoende.

Hoe wordt de start bij Accolage beleeft?

Eerste contact:
  • 51% kreeg praktische info over hun vrijwilligerswerk.
  • 46% kreeg uitleg over wat Accolage biedt (intervisie, opleidingen, apéro’s …).
  • 44% hoorde wat een vrijwilliger wel en niet kan doen.
  • 40% kreeg info over hoe en wanneer activiteiten te melden.
  • 9% kreeg info over wat te doen in noodgevallen.

Tijd verstreken tussen het eerst contact met Accolage en de eerste matching met een oudere buur:
51,7% — Minder dan 1 maand
19% — Tussen 1 en 3 maanden
6,9% — Tussen 3 en 6 maanden
6,9% — Tussen 6 maanden en 1 jaar
8,6% — 1 jaar of meer
6,9% — Ik weet het niet meer

Tevredenheid - Hoe wordt het engagement ervaren?

Tevredenheid:
  • Voor 84% van de vrijwilligers zijn hun verwachtingen ingevuld.
  • Voor 11% is dit niet echt vervuld, maar het wordt niet als een probleem ervaren.
  • Voor 5% zijn de verwachtingen niet of minder vervuld.

Wat gewaardeerd wordt:
  • Hulp bieden (aan ouderen) en een verschil maken.
  • Vertrouwensrelaties en warme momenten met ouderen.
  • Contact met andere vrijwilligers en medewerkers.
  • Zinvol bezig zijn, routine doorbreken, iets nieuws leren.
  • Contact met mensen die buiten mijn reguliere sociale kring vallen

Wat moeilijk loopt in het vrijwilligerswerk:
  • Grenzen stellen en geduld bewaren.
  • Complexe zorgvragen, weigering van hulp.
  • Logistiek: tijd, verplaatsingen, onregelmatige beschikbaarheid.
  • Taalbarrières en misverstanden.

De steun die ervaren wordt vanuit Accolage

Voelt u zich ondersteunt door Accolage?
73,8% — Ja
9,8% — Ja, grotendeels
11,5% — Min of meer
3,3% — Nee
1,6% — Niet echt

Sterke punten: vrijwilligers voelen zich in het algemeen goed ondersteund. Het gaat met name om het regelmatig contact met de antennebegeleiders, het op geïnformeerd worden over opleidingen, nieuwtjes, events; het krijgen van erkenning van Accolage uit…

27,3% — Regelmatig contact met de begeleider van het antennepunt
21,1% — Ik word regelmatig geïnformeerd over evenementen, opleidingen, Accolage-nieuws
18,8% — Ik ontvang erkenning van Accolage
13,3% — Gezamenlijke en gezellige momenten en ontmoeting met andere vrijwilligers en Accolage
6,2% — Intervisies en gratis opleidingen
13,3% — Ik krijg hulp als ik een probleem heb in mijn vrijwilligerswerk

Verbeterpunten:
  • Meer contactmomenten met antennebegeleider.
  • Snellere hulp bij problemen in het vrijwilligerswerk.
  • Meer groepsmomenten (intervisie, vorming, ontmoetingen).

Vorming:
  • Twee derde van de vrijwilligers weet dat er opleidingen bestaan. Een derde heeft reeds deelgenomen. Toch iets meer dan 20 % is niet op de hoogte van de aangeboden vormingen. De hoofdreden om niet deel te nemen is het gebrek aan tijd.
  • Thema’s die geapprecieerd worden zijn omgaan met verlies, grenzen stellen, communicatie met ouderen die zich moeilijk uitdrukken, eerste hulp en samenwerking met andere organisaties.

87% vertelt spontaan over hun vrijwilligerswerk aan anderen.

Vrijwilligers aan het woord

"Ik voel me nuttig. Het geeft me het gevoel een nieuwe start te maken en tegelijk belangrijk sociaal contact te hebben."

"Ik waardeer de dynamiek van het team en de warme momenten met de oudere waarmee ik gekoppeld ben."

"Soms is het moeilijk grenzen te stellen of misverstanden te vermijden, maar het blijft een waardevolle ervaring."

Conclusie

De enquête bevestigt dat de meeste vrijwilligers zich tevreden en betrokken voelen bij Accolage. Hun motivatie draait rond zich nuttig voelen, sociale contacten en gezelligheid. Tegelijk zijn er duidelijke signalen om de ondersteuning te versterken: meer contact, betere opvolging en extra vorming.

Accolage neemt deze feedback mee om haar vrijwilligersbeleid verder te verdiepen en toekomstgericht te versterken.

We danken iedereen die de tijd heeft genomen om deze enquête in te vullen van harte. Jullie feedback is van onschatbare waarde en helpt ons om een ​​vrijwilligerservaring te creëren die nog menselijker, ondersteunend en verrijkend is.

Abonneer je op onze nieuwsbrief!

Altijd op de hoogte blijven van onze leuke verhalen, de laatste nieuwtjes in ons netwerk en al onze activiteiten? Aarzel dan niet en schrijf je in voor onze driemaandelijkse nieuwsbrief.

Door het inschrijven ga je akkoord met de algemene voorwaarden
Bedankt! Je bent succesvol ingeschreven.
Oops! Er is iets misgegeaan bij het invullen van het formulier.
Nieuwsbrief
Altijd op de hoogte blijven van onze warme verhalen, de laatste nieuwtjes in ons netwerk en onze activiteiten?
Door het inschrijven ga je akkoord met de algemene voorwaarden
Bedankt! Je bent succesvol ingeschreven.
Oops! Er is iets misgegeaan bij het invullen van het formulier.
Sluiten